Dél-Csepel Polgárőr Egyesület
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Kik ezek? Emberek?
 
Események
 
Amit érdemes megnézned
 
Vendégkönyv
 
Számláló
Indulás: 2007-11-05
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Naptár
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Tansegédlet 9.

IX.

KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK

 

9.1. A „Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015”[1]

„Közlekedésbiztonság, balesetmegelőzés, közlekedési bűnözés a harmadik évezrednek is örökzöld témája marad. Miként sajnos az is, hogy Magyarország mikor tud a nyugati nagycsalád közlekedésbiztonságának legalább a középmezőnyébe kerülni. Mikor tudjuk utolérni, ha nem is a Skandináv országok vagy Nagy-Britannia, de legalább a velünk legszorosabb kapcsolatot fenntartó németek vagy osztrákok, esetleg Svájc biztonságát.”[2]

Magyarország nemzeti közlekedéspolitikai programját – mely a „Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015” címet viseli – a Parlament 2004. elején fogadta el, s a koncepció a közösségi szándéknál enyhébb célkitűzéseket tartalmaz.

 

A megfogalmazott cél

  1. A személysérüléses balesetek és a halálos áldozatok számának 2010-ig történő 30 %-os,
  1. 2015-ig történő 50 %-os csökkentése.

 

A mérsékeltebb célok meghatározásának indoka egyrészt az, hogy a program kidolgozásakor hazánk még nem volt az EU tagállama, továbbá a célkitűzések jobban megfeleltek a magyar valóságnak, reálisabban tükrözték a közlekedésbiztonság helyzetét, s annak javításában rejlő lehetőségeket. A közúthálózat, infrastrukturális háttér és a fejlesztésre fordítható eszközök volumene tekintetében hazánk egyébként is elmarad a régebbi tagállamoktól, így a halálos áldozatok számának az évtized végére történő felére csökkentése Magyarországot jóval nagyobb tehertétel elé állította volna.

 

A magyar közlekedéspolitikai irányszámokat egyébként az EU a csatlakozást követően elfogadta. A fent leírtak úgy értelmezhetők, hogy Magyarország a közúti balesetek és halálos áldozatok 30 %-os csökkentésével kíván hozzájárulni 2010-ig a közösségi (átlagosan 50 %-os) célok teljesítéséhez. A „Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015” program elfogadásakor már nyilvánvalóvá vált, hogy a vállalások teljesítése kizárólag abban az esetben lesz lehetséges, amennyiben a közlekedésbiztonság kérdése a legmagasabb szintű politikai támogatást fogja élvezni, hiszen ez a feltétele a szükséges költségek biztosításának, s a jogszabályi környezet megreformálásának.

 

A balesetek okai

A balesetek oksági szerkezete az elmúlt években alig változott:

a)      A legtöbb baleset az abszolút és a relatív gyorshajtásra vezethető vissza, ezt

b)      az irányváltoztatás, haladás és kanyarodás szabályainak meg nem tartása követi,

c)      harmadik fő baleseti ok évek óta az elsőbbség meg nem adása.

A balesetek okozói

a)      A közúti balesetek túlnyomó részét a járművezetők, ezen belül a személygépkocsi vezetők okozzák (2005-ben 63,3 %).

b)      A tehergépkocsi vezetők által okozott balesetek aránya évek óta 10 % körül alakul, a gyalogos okozók aránya pedig csökkent (8,1 %-ra).

A balesetek időpontjai

a)      A legtöbb baleset a harmadik, a legkevesebb pedig az első negyedévben történt, a havi bontás alapján az augusztus mellett az október a legveszélyesebb hónap.

b)      A sok éves tapasztalatok azt mutatják, hogy március hónaptól a balesetek száma hirtelen megnő, s jelentős és tartós csökkenés csak novembertől következik be.

Magyarországon a szeszesitaltól befolyásolt állapotban okozott balesetek száma európai viszonylatban mérve is magas. Az ittas balesetek tendenciája megfelel a személysérüléses balesetek alakulásának (2000-ig csökkenő, utána pedig növekvő tendencia) aránya azonban az ezredfordulót követően emelkedett. Jelentős probléma ugyanakkor, hogy az elmúlt években – különösen a nagyvárosokban – a jogkövető járművezetői magatartásban érezhetően kedvezőtlen változások történtek. A kiemelt közlekedésbiztonsági kockázattal járó agresszív járművezetési stílus a közútjainkon jelen van, s a lebukási veszély jelenlegi alacsony szintje, valamint az ezzel járó „büntetlenség érzete” miatt e rendkívül veszélyes magatartással a jövőbeni programok és feladatok meghatározásakor fokozottan számítani kell.

 

 

 

 

 

9.2 A személysérüléses közúti balesetek alakulása

 

 

2001.

 

2002.

2003.

2004.

2005.

2006.

2007.

2008.

Személysérüléses közúti balesetek száma

 

18.505

 

19.686

 

19.976

 

20.957

 

20.777

 

20.977

 

20.635

 

19.217

Balesetben meg-halt személyek száma

 

1.239

 

1.429

 

1.326

 

1.296

 

1.278

 

1.303

 

1.232

 

970

 

9.3 Az ittas járművezetés alakulása, jellemzői

a)      A 2007. évi 2.855 fővel szemben 2008-ban 21,58 %-kal kevesebb, azaz összesen 2.239 személy okozott ittas állapotban személysérüléses közúti balesetet.

b)      A közlekedési balesetek oksági szerkezete az elmúlt évekhez képest nem változott. A balesetek okai között változatlanul első helyen emelhető ki a gyorshajtás, másodikként az elsőbbségi jog meg nem adása, s harmadikként a kanyarodás szabályainak meg nem tartása.

c)      A 19.217 személysérüléses közúti baleset 62,7 %-ában - azaz 12.046 balesetnek az okozásában - a személygépkocsi vezetők vonhatók felelősségre (ez 62,7 %-os aránynak felel meg).

d)      A tehergépjármű vezetők a balesetek 8,9 %-át (1.711), az autóbuszvezetők az 1,0 %-át (211), a motorkerékpárosok és a segédmotor-kerékpárosok pedig egyaránt 4,5-4,5 %-át (855, ill. 862 baleset) okozták.

 

9.4 A 2008. január 1-jétől életbe lépett új rendelkezések

Január elsejétől rossz világ köszöntött a notórius szabálysértőkre. A közlekedésben bevezették a zéró tolerancia elvét, amit a hétköznapi nyelvre úgy lehet lefordítani: nincs elnézés, nincs magyarázkodás, aki megszegi a szabályokat, viselje is annak következményeit. Fegyelmezetlenek és könnyelműek vagyunk. Még olyankor is, amikor az életünkről, a testi épségünkről van szó. A január elsején életbe lépett új és módosított közlekedési jogszabályok végre valós fenyegetést teremtenek a renitensek számára. Ha a szép szó, ha az értelemre ható érvelés kevés, jöjjenek a keményebb eszközök: a súlyos tízezrekkel fenyegető büntetések. A bezárt kis-kapuk, a szubjektív megítélést kizáró eljárások. A korábbi jogszabály kibúvókra adott lehetőséget, a terhelő nyilatkozat megtagadásával a hatóság az elkövető kilétéről nem szerezhetett tudomást.

 

Az új pontrendszer lényege

Hazánkban a közlekedési szabályszegések pontozása 2001. január elsejétől van hatályban. A „pontszerző” rendszer lényege, hogy a jogszabály bizonyos közlekedési szabályszegés(ek) elkövetéséhez automatikusan előéleti pont(ok) hozzáadásáról rendelkezik. A törvényben meghatározott 18 pont elérése esetén a vezetői engedélyt ideiglenesen, hat hónapra visszavonják, s akkor adják csak vissza, ha tulajdonosa igazolja, hogy sikeresen vett részt úgynevezett után-képzésen.

 

A 2008. január 1-jén életbe lépett új, hatályos szabályozás két leglényegesebb eleme, hogy valamennyi érintett bűncselekményt és szabálysértést illetően emelkedett a kiadandó pontok száma, s bővült a pontrendszer hatálya, mely a korábbi 19 helyett már 26 szabálysértési tényállásra terjed ki.

 

A rendszer új eleme, hogy a közterület-felügyelet által kiróható, helyszíni bírsággal sújtható új szabálysértések is a pontrendszer hatálya alá kerültek. Változtak a „halmazati” elkövetés szabályai is. Ha egy eljárásban több szabályszegést együtt bírálnak el, akkor a bűncselekmény kategóriában a magasabb pontszámmal járó eseményhez rendelt pontszámot 4 ponttal kell növelni, míg szabálysértéseknél a magasabb pontszámmal járót kell alapul venni, s a kevésbé súlyos szabálysértés pontjainak felével kell azt megnövelni. „Halmazat” valósul meg például, amennyiben a vétkes vezető túllépte a megengedett sebességet, ugyanakkor nem használta a biztonsági övet sem.

 

Új elem a szabályozásban, hogy a pontrendszer hatálya ma már nemcsak a magyar hatóság által kiállított vezetői engedéllyel, hanem az annak alapján a külföldi hatóság által kiállított járművezetői okmánnyal rendelkezőkre is kiterjed. Ez a módosítás különösen a külföldön élő, vagy tartósan ott dolgozó személyeket érinti. Lényegi változás történt az előéleti pontok „elévülése” tekintetében is, mert az eddigi 2 év helyett ma már 3 év összegyűjtött pontjai vezethetnek a vezetői engedély ideiglenes visszavonásához.

 

Önkéntes utánképzés

A jelenleg hatályos szabályozás szerint 12 pont elérése esetén a Nyilvántartó értesítést küld a gépjárművezetőnek a pontjai számáról, s egyben tájékoztatja őt a felső ponthatár elérésének következményeiről, s arról, hogy ha önkéntesen beiratkozik utánképzésre, lehetősége van a pontszám csökkentésére. Igaz, ennek a szabályai is szigorodtak: aki él ezzel a lehetőséggel, s legfeljebb csak 12 pont van a rovásán, az 9 ponttal, 13 és 17 pont között pedig 6 ponttal csökkentheti a már megszerzett pontjai számát. Önkéntes utánképzéssel is egy éven belül legfeljebb egyetlen alkalommal lehet „kitöröltetni” a feketepontokat.

 

Emelkedett a helyszíni bírság összege

A szabálysértésekről szóló törvény módosításának a közlekedőket érintő egyik leglényegesebb eleme, hogy 2008. január 1-jétől 3000 – 20 000 forint közötti összegre emelkedett a helyszíni bírság. A tudomásul vett helyszíni bírság ellen nincs helye fellebbezésnek, további jogorvoslattal élni nem lehet.

 

Alkohol: 0-tolerancia

A helyszínen veszik el a vezetői engedélyt az ittas járművezetőktől, függetlenül az elfogyasztott alkohol mennyiségétől. 2008. január 20-i hatállyal módosultak a közúti közlekedésigazgatás szabályai, s ezek kimondják, hogy a rendőr a helyszínen elveszi a vezetői engedélyt, amennyiben a jármű vezetője ittas vezetéssel gyanúsítható.[3]

A statisztikai adatok is igazolják, mind a könnyebb, mind a súlyosabb sérüléssel, illetve halállal végződő balesetek oka gyakran visszavezethető az alkohol hatására.[4] Az ittas járművezetés nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában kiemelt közlekedésbiztonsági probléma. Az Európai Unióban a gyorshajtást követően az ittas járművezetés számít a halálos kimenetelű közlekedési balesetek legfőbb okának, veszélyességét fokozza az is, hogy az ittas vezetők többsége általában a megengedett sebességet is túllépi. Szakértői becslések szerint az EU útjain közlekedő járművezetők mintegy 2-3 százaléka vesz részt ittasan a közúti forgalomban, a közlekedési balesetben életüket vesztett járművezetők halálát 10-15 százalékban okozza az alkoholos befolyásoltság.

 

Az objektív felelősség[5] elve

2008. májusától lépett hatályba az intézkedési csomag egyik legjelentősebb és legnagyobb hatást kiváltó eleme, az úgynevezett „objektív felelősség” elvének a magyar jogrendbe, a közlekedési jogba történő bevezetése. Az objektív felelősség elve a gépjármű üzemben tartójának, illetve a gépjárművet használatra átvevő személynek a felelősségét állapítja meg meghatározott közlekedési szabályszegések elkövetése esetén.

Az új jogintézmény gyakorlatilag azt biztosítja, hogy a kiemelt súlyosságú, illetve gyakran előforduló szabályszegések elkövetését minden esetben szankció kövesse, még akkor is, ha a járművezető személyét valamely oknál fogva nem sikerült tisztázni. Az objektív felelősség elvét számos európai ország sikerrel alkalmazza. E nélkül elképzelhetetlen volna például a legkorszerűbb automata sebességellenőrző készülékek hatékony alkalmazása is, ami pedig Európa-szerte a közlekedési morál javításának talán leghatékonyabb eszközének bizonyult.

 

Az objektív felelősség körébe tartozik,[6] ha a járművezető:

a)      átlépi a megengedett sebességet,

b)      tilos jelzés ellenére áthalad a vasúti átjárón,

c)      a kereszteződésben, a járművel tilosban áll vagy várakozik,

d)      az autópálya leállósávját folyamatos haladásra veszi igénybe,

e)      megszegi a behajtási tilalmat,

f)       a kötelező haladási irányra, illetve

g)      a természet védelmére vonatkozó előírásokat.

 

Ismétlő kérdések:

 

            1)         Röviden ismertesse a „Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015” lényegét!

            2)         Ismertesse a balesetek okait, okozóit!

            3)         Melyek a 2008. január 1-jétől életbe lépett új rendelkezések a közlekedésben?

 

 

 

 
Dokumentumok
 
OPSZ Tananyag
 
Elnökségi beszámolók
 
Közhasznú Jelentések
 
Képtár
 
Rólunk írták
 
Csepp TV rólunk
 
Csak mesélek
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal