A
DÉL - CSEPEL POLGÁRŐR EGYESÜLET
ALAPSZABÁLYA
(módosításokkal egységes szerkezetben)
Budapest, 2012.
(2012.05.16.)
Preambulum
Az egyesület neve : DÉL - CSEPEL POLGÁRŐR EGYESÜLET (DCSPE)
Az egyesület székhelye : 1213 Budapest, Puli sétány 10. I.e. 8. ajtó
Az egyesület működési területe : Csepel
Alapítás éve: 1999.
Jogi státusza: Önálló jogi személy
Jelképei:
A/ Emblémája (lógója):
A földgömb, előtte égő fáklya, melyen átlósan egy kard és egy papirusz tekercs helyezkedik el. A tekercs felirata „Dél-Csepel Polgárőrség”
B/ Pecsétje
Kör alakú, a közepén az Egyesület emblémája, felül a körrel párhuzamosan :
DÉL-CSEPEL POLGÁRŐR felirat, az embléma alatt vízszintesen;
EGYESÜLET felirat látható. Illetve négyszögletes, melyen baloldalt az egyesület logója helyezkedik el, jobboldalt DÉL-CSEPEL POLGÁRŐR EGYESÜLET felirat, alatta: az egyesület címe, adószáma, cégbejegyzés száma látható.
I. Általános rendelkezések
1.1 A Dél-Csepel Polgárőr Egyesület (DCSPE) jogállása
Önálló jogi személy, amely az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény, valamint a polgárőrségről és a polgárőri tevékenység szabályairól szóló 2011. CLXV. törvény alapján, a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló 2005. évi LXXXVIII. törvény és a 350/2011. (XII.30.) kormányrendelet szerint közérdekű tevékenységeket folytató civil szervezet.
A DCSPE a demokratikus önkormányzatiság elve alapján működik. Önálló ügyintézői és képviseleti szervvel, továbbá önálló költségvetéssel rendelkezik.
A DCSPE az alábbi közérdekű tevékenységeket folytatja különösen:
a) közrend és közlekedésbiztonság védelem, katasztrófa-elhárítás;
b) bűnmegelőzés és az áldozatvédelem:
c) gyermek, ifjúság és időskorú védelem:
d) természet és környezetvédelem;
e) nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés;
f) ár- és belvízvédelem ellátásához kapcsolódó tevékenység.
1.2 A DCSPE céljai és feladata
a) A közrend, a közbiztonság védelmében, az államhatár őrzésében és rendjének fenntartásában, a katasztrófa- és veszélyhelyzet, továbbá a környezet veszélyeztetettségének, károsításának, rongálásának megelőzésében és elhárításában, következményeinek felszámolásában való közreműködés.
b) Közreműködés a bűncselekmények megelőzésében és felderítésében, eltűnt személyek felkutatásában, közlekedési balesetek megelőzésében és ezzel összefüggésben a bűn- és baleset-megelőzési, az áldozatvédelmi, a közlekedésbiztonsági, továbbá a környezetvédelmi tevékenységben, a lakosság és az önkormányzatok közötti kapcsolat erősítésében.
c) A rendőrségről szóló törvény alapján a rendőrkapitányok, a megyék (főváros) tekintetében a rendőrfőkapitány és az illetékességi területen működő önkormányzatok által létrehozott bűnmegelőzési és közbiztonsági bizottság munkájában való részvétel.
d) Folyamatos kapcsolattartás, kölcsönös segítségnyújtás és együttműködés a helyi önkormányzatokkal, az állami és önkormányzati szakirányú szervezetekkel, a rendőrség, a katasztrófavédelem, illetve az adó- vám- és pénzügyi ellenőrzés - helyi, területi és országos hatáskörű - szerveivel, a környezet- és természetvédelmi szervezetekkel, tűzoltóságokkal és az önkéntes tűzoltó egyesületekkel a mezei- és természetvédelmi őrszolgálatokkal, valamint a hasonló feladatokat ellátó társadalmi szervezetekkel.
e) Az állami és települési önkormányzati szervek feladatteljesítésében való közreműködés körében önállóan, illetve az együttműködő szervekkel közös szolgálat teljesítése tagegyesületek bevonásával, azok szolgálatadásának szervezésével, koordinálásával.
f) Önálló, illetve együttműködő partnerekkel közös részvétel az állami és önkormányzati szervek bűn- és baleset-megelőzési, áldozatvédelmi, közlekedésbiztonsági, valamint környezetvédelmi tevékenységben.
g) Közreműködés a lakosok személyének és javainak védelmében, az állami és önkormányzati vagyon megóvásában.
h) Folyóirat, időszaki kiadvány terjesztése.
i) Az OPSZ és BPSZ szabályozóinak végrehajtatása.
a) az adatvédelmi jogszabályoknak megfelelően kezelt nyilvántartott tagsággal rendelkezik;
b) nem zárja ki, hogy tagjain kívül más is részesülhessen a közhasznú szolgáltatásaiból, szolgáltatásait bárki igénybe veheti;
c) vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez;
d) gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt az Alapszabályában meghatározott tevékenységére fordítja;
e) közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt és nem fogad el;
f) tevékenységének és gazdálkodásának legfontosabb adatait, és a pénzügyi és szakmai beszámolót elektronikusan,honlapján (//dcspe.gportal.hu) közzéteszi,nyilvánosságra hozza;
II. Az egyesület képviselete
Az egyesületet az elnök, akadályoztatása esetén az alelnök és alelnök-titkár együttesen képviselik. Akadályoztatásuk esetén a képviseleti jogukat átruházhatják bármelyik tagra.
Az Egyesület bankszámlája feletti rendelkezési joga az elnöknek egyedül, az elnökség két tagjának együtt van.
III. Az egyesület működési területe
Működési területünk alapvetően BUDAPEST-CSEPEL ( XXI - kerület ).
Esetenként, az Országos Szövetség által, vagy a Budapesti Polgárőr Szövetség, ill. az együttműködések kapcsán szervezett akciókban való részvétel esetén, a területen kívül is.
IV. Az egyesület szervei és működése
4.1. Az egyesület szervei:
1) Közgyűlés
2) Elnökség
4.2. Az egyesület tisztségviselői :
§ 3 fős ELNÖKSÉG
§ Elnökség tisztségviselői :
o Vezetője az elnök
o Alelnök
o Alelnök -titkár
Az egyesület tisztségviselői tevékenységüket díjazás nélkül végzik, a tevékenységükkel összefüggésben felmerülő igazolt kiadásaik megtérítésére igényt tarthatnak.
4.3. Közgyűlés
4.3.1. A közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozó ügyek:
è Alapszabály elfogadása, módosítása, kiegészítése,
èA Elnökség tagjainak, és tisztségviselőinek megválasztása, visszahívása.
è Költségvetés és a költségvetési terv elfogadása,
è Tagsági viszonnyal összefüggő viták, esetleges fellebbezések elbírálása,
è Az egyesület más társadalmi szervezetekkel való egyesülésének, vagy onnan kiválásának eldöntése,
è Egyesület feloszlásának kimondása,
è Éves beszámoló és a közhasznúsági jelentés elfogadása,
4.3.2. A közgyűlés összehívása
A közgyűlés). közgyűlést a Elnökség hívja össze, szükség szerint, de legalább évente egyszer, legkésőbb az adózás rendje szerinti beszámolási (mérlegadási) határidő lejáratáig továbbá négy évenként tisztújítás céljából (rendes)
Rendkívüli közgyűlést kell összehívni, ha azt a tagok 10%-a, vagy az Etikai Bizottság ( az ok megjelölésével ) írásban, ill. a Bíróság elrendeli. A közgyűlést írásban, a napirend közlésével, 15 nappal a közgyűlés időpontja előtt kell összehívni.
4.3.3. A közgyűlés határozatképessége, határozathozatala
A közgyűlés a tagok legalább 50%-ának + 1 fő jelenléte esetén határozatképes.
Határozatképtelenség esetén 8 napon belüli időpontra azonos napirenddel összehívott közgyűlés az eredeti napirend tekintetében a megjelent tagok számára tekintet nélkül határozatképes, ha erről a tagokat az eredeti meghívóban előre tájékoztatták.
A közgyűlés a határozatait a jelenlevő tagok több mint 50%-ának szavazatával, nyílt szavazással hozza.
Titkos szavazást kell alkalmazni, ha a jelenlévő tagok 10%-a ezt indítványozza.
Szavazat egyenlőség esetén sorshúzással dönt.
A közgyűlés ülései nyilvánosak.
4.3.4. A közgyűlés jegyzőkönyve
A közgyűlés jegyzőkönyvének tartalmaznia kell a beszámolók és hozzászólások lényegét, a szavazati arányokat.
A jegyzőkönyv melléklete a jelenléti ív, melyet minden jelenlévő tag köteles saját kezűleg aláírni.
A jegyzőkönyvet elkészítése után a levezető elnök, a jegyzőkönyvvezető, és a két megválasztott egyesületi tag (hitelesítők) írják alá.
A közgyűlés jegyzőkönyvébe a tagok szabadon betekinthetnek.
4.3.5.A közgyűlés tisztségviselői
* Levezető Elnök: az Elnökség-, vagy az egyesület tagjai közül felkért személy.
* Jegyzőkönyv-vezető: a Levezető Elnök javaslatára a Közgyűlés által megválasztott személy
* Jegyzőkönyv-hitelesítők: a Levezető Elnök javaslatára a Közgyűlés által megválasztott személyek
4.4 Elnökség
4.4.1.A Elnökség feladata:
A közgyűlések közötti időben az egyesület tevékenységének irányítása az egyesület vagyonával való gazdálkodás. A Közgyűlés által átruházott jogkörében dönt:
§ èCsoportok vezetőinek személyéről, kinevezéséről; a csoportok létszámáról,
§ è Szervezeti és Működési Szabályzat (SZMSZ) elfogadása, módosítása
§ è Pénzügyi Szabályzat (PSZ) elfogadása, módosítása
§ èTagfelvétel, tagsági viszonnyal összefüggő kérdések, (törlés, kizárás)
§ èDönt tiszteletbeli tagok felvételéről, vagy tagok megjutalmazásáról
§ è Dönt a megkötendő együttműködési szerződésekről
§ è Dönt a támogatások felhasználásáról
4.4.2. Elnökség megválasztása, összetétele
A 3 fős Elnökséget az egyesület közgyűlése választja 4 év időtartamra. 1 fő elnök, 1 fő alelnök, 1 fő alelnök - titkár.
Az Elnökségbe csak az egyesület tagjai választhatók!
Szavazás során az elnök személyére, az alelnökre és a titkárra külön-külön szavaz a tagság.
A választás nyílt szavazással történik, egyszerű szótöbbséggel. Ettől el kell térni és titkos szavazást kell elrendelni, ha a jelenlévő tagok legalább 10% -a ezt indítványozza.
Az elnökség bármely tagját, ill. az elnökség egészét az egyesület összes tagjának több mint 50%-ának indítványára vissza kell hívni, kellő indoklás mellett.
4.4.3 A Elnökség hatásköre
Ø Irányítja az egyesület tevékenységét
Ø tevékenységéért a közgyűlésnek felelős
Ø meghatározza a tagdíj mértékét, és azt a tagság elé bocsátja jóváhagyásra
Ø dönt a felvételi kérelmek elfogadásáról, ill. elutasításáról
Ø dönt minden olyan ügyben, amely nem tartozik az egyesület más szerveinek kizárólagos hatáskörébe
Ø gondoskodik a közgyűlés határozatainak végrehajtásáról
Ø jóváhagyja a funkcionális csoportokat és segíti működésüket
Ø az Elnökség tagjai tevékenységüket díjazás nélkül végzik, azonban pénzkiadásaiknak megtérítésére igényt tarthatnak, ha az egyesület pénzügyi helyzete ezt lehetővé teszi
4.4.4. Az Elnökség működési szabályai:
Az Elnökség üléseit, az elnök hívja össze 8 nappal az ülést megelőzően, a napirend közlésével. Az elnökség üléseit szükség szerint, de legalább negyedévente tartja. Az Elnökség ülései nyilvánosak. Zárt ülést kell elrendelni, két Elnökségi tag kérésére, vagy ha az ülés témája személyiségi, vagy adatvédelmi jogot érint.
Határozatait testületként, nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza.
Az Elnökség határozatképes, ha tagjai jelen vannak.
Határozatait egyszerű szótöbbséggel hozza.
Üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a jegyzőkönyv-vezető aláírásával hitelesít.
Az így felvett jegyzőkönyvbe az egyesület tagjai szabadon betekinthetnek.
4.5. Tisztségviselők feladata
Az elnök és az alelnök, valamint a titkár feladata a közgyűlések és az Elnökségi ülések közötti időben az egyesület tevékenységének szervezése, operatív irányítása az egyesület vagyonával való gazdálkodás.
|