8. Megbízott parancsnok, rajparancsnok: az Elnökség, vagy az irányításával megbízott vezető adott feladat végrehajtására jelöli ki .Fölötte hatáskörrel és illetékességgel az elnök, az alelnök, az őt megbízó csoportvezető és az EB elnöke rendelkezik. Az EB tagjai, valamint a nem az irányításával megbízott csoportvezetők szolgálati ügyekben tevékenységével kapcsolatban észrevételt tehetnek. Az elnök, az alelnök, az irányításával megbízott csoportvezető, valamint az EB elnöke szolgálati ügyekben utasíthatja. A fölötte hatáskörrel rendelkezők utasításait köteles teljesíteni, az észrevételeket mérlegelni. Szolgálati ügyekben utasítási joga van az alárendeltségébe beosztott tagok felé, melyet azok kötelesek végrehajtani.
8. 1. Feladata: a csoportvezető által meghatározott feladatok végrehajtása és az alárendeltségébe helyezett tagok irányítása.
8. 2. Hatásköre: Kiterjed az irányítása alá rendelt egyesületi tagokra a megbízás idejére.
9. Felügyelő Bizottság (FEB) elnöke és tagjai: felettük pénzügyi ellenőrzési munkájukban hatáskörrel csak a közgyűlés rendelkezik, szolgálati ügyekben a felette mint csoport tag felett hatáskörrel rendelkezők bírnak.
9.1.Feladatuk: az egyesület gazdálkodásának, pénzügyi tevékenységének, törvényi előírások betartásának ellenőrzése ellenőrzési terv alapján.
9.2.Hatáskörük: az egyesület gazdálkodására, a pénzügyi és számviteli dokumentumok ellenőrzésére terjed ki.
10. Egyesület tagjai fölött a közgyűlés, az Elnökség, az elnök, az alelnökök, az EB elnöke, rendelkezik.
10.1. Teljes jogú tag (rendes tagság ASZ13.1): fölött a közgyűlés, az Elnökség, az elnök, az alelnökök, az EB elnöke, az irányításával megbízott csoportvezető valamint a megbízott parancsnok rendelkezik. Az EB tagjai, valamint a nem az irányításával megbízott csoportvezetők szolgálati ügyekben tevékenységével kapcsolatban észrevételt tehetnek. A fölötte hatáskörrel rendelkezők utasításait köteles teljesíteni, az észrevételeket mérlegelni.
Hatásköre kiterjed az egyesület munkájában való aktív részvételre, az Alapszabálytól és a SZMSZ-től való eltérő működés esetén, az Elnökséghez, az Etikai Bizottsághoz, vagy közvetlenül a közgyűléshez fordulhat, az egyesület ügyeivel kapcsolatban javaslatot tehet az elnökségnek, illetve közgyűlésnek. Utasítási joga van minden olyan esetben, amikor az elnök, alelnök, csoportvezető parancsnoknak nevezi ki.
10. 1..1 Feladata: az egyesület alapszabályában foglalt célkitűzéseinek megvalósítása, az önként vállalt kötelezettségek teljesítése Alapszabály és SZMSZ szerint. Szolgálat ellátás esetén - havonta minimum 8 óra, éves szinten minimum 96 óra szolgálat (KGY 6/2009-0425)-, illetve közös foglalkozások alkalmával, a fölötte hatáskörrel rendelkezők utasításainak végrehajtása. A rábízott polgárőr vagyon megóvása. A polgárőr alapismeretek elsajátítása. A SZOLGÁLATI TITOK megőrzése.
10.1. 2. Hatásköre: az Alapszabályban foglalt jogok gyakorlására terjed ki.
10.2. Pártoló tag: tanácskozási, javaslattételi joggal részt vehet az Egyesület rendezvényein. ülésein, közgyűlésein, szolgálaztellátásra nem kötelezett. (KGY 6/2009-0425) (ASZ 13.2)
10.3. Kettős tagság: (KGY 7/2009-0425): az egyesület a kettős tagságot elismeri, de szervezési és gazdálkodási megfontolásból a kettőstagsággal rendelkező tagjai, csak egy egyesületben lehetnek teljes jogú tagok, akikre az SZMSZ szolgálatellátási kötelezettségei vonatkoznak.
11. Megbízatással rendelkezők: Az elnök –elnökség, tartós vagy időszakos feladat ellátással az egyesület bármely tagját megbízhatja. A megbizatással rendelkező Köteles a megbízó levelében szereplő feladatot maradéktalanul végrehajtani, miután vele a feladat vállalást az elnök/elnökség egyeztette. A megbízó levélben meg kell határozni a
ˇ feladat mibenlétét (pl.: sport-felelős, hírfelelős, stb.)
ˇ a megbízatás idejét, tartalmát
ˇ hatáskörét
ˇ illetékességét
12. Megbízással rendelkezők: Az elnök esetenként egy adott feladat végrehajtására felkérheti bármely tagot, akit az adott feléadat végrehajtására megbízólevéllel lát el. A megbízólevélnek tartalmaznia kell a feladat mibenlétét és a megbízás időtartamát.
1. Az Alapszabály biztosítja a tagok közötti jogegyenlőséget, melyet minden tag köteles messzemenőkig védeni és tiszteletben tartani.
A célkitűzések eléréséhez a folyamatos és fegyelmezett tevékenységen kívül a leghatékonyabb eszköz a személyes példamutatás. Minden egyesületi tag személyes tevékenységével, példamutatásával képes a legnagyobb hatást kifejteni környezetére.
2. Elvárás minden egyesületi taggal szemben a mélységes törvénytisztelet és a következetes jogkövető magatartás. Az egymás közötti érintkezésben, viszonyban, a feltétlen bizalom, egymás tisztelete, kölcsönös megbecsülése nemtől, kortól, megbízatástól, nemzetiségtől, fajtól, függetlenül. Észrevételeivel, panaszaival az Alapszabályban előírtaknak megfelelően eljárni. Az Egyesület életével kapcsolatos észrevételeit, javaslatait az Alapszabályban meghatározott fórumokhoz eljuttatni és a demokratikus fórumokon keresztül megtárgyalni. Az egyesületen belül frakciózni, klikkezni szigorúan tilos. Aki ilyen eszközökkel él, az Egyesületből azonnali hatállyal kizárható!
3. Elvárás minden egyesületi taggal szemben az is, hogy a megszerzett tapasztalatok átadásával egymás fejlődését kölcsönösen elősegítse a hatékonyabb együttműködés érdekében.
Az önkéntesség elvéből fakad, hogy a vállalásomat maradéktalanul teljesítem. Csak olyan feladat végrehajtását vállalom el, melyre fizikai képességeim és felkészültségem a biztosíték. Az Alapszabály és a SZMSZ ismeretében vállalom az egyesületi tagságot, ennél fogva az abban foglaltakat magamra nézve kötelezően elfogadom. Betartását elősegítem. Ha nem így teszek etikai vétséget követek el, melyet az Etikai Bizottság kivizsgál, és határozati javaslatával minősít és az Elnökség elé visz. Az Elnökség az ügyben határozatot hoz. A határozat rám nézve kötelező.
2. AZ ETIKAI BIZOTTSÁG HATÁROZATI JAVASLATAI:
4.1. Az Etikai Bizottság csak olyan ügyek kivizsgálását kezdi meg, melyet írásban kérnek az elkövetés tudomásra jutásától számított 15 napon belül.
q ILLETÉKESSÉG HIÁNYÁBAN, HATÁROZATI JAVASLAT NÉLKÜL LEZÁRVA. Abban az esetben, ha a felvetődő kérdés, nem függ össze az egyesület alapszabályában, SZMSZ-ben foglaltakkal, az egyesületi tagsággal. (pl.: tagok magánügyei)
q FIGYELMEZTETÉS. Enyhébb fegyelemsértés szolgálat ellátás terén, illetve az egyesületi tagsággal összefüggésben (pl.: udvariassági szabályok megsértése, tapasztalatlanságból eredő szolgálati fegyelemsértés)
q MEGROVÁS. Súlyosabb fegyelemsértés vagy figyelmeztetés után folytatott enyhébb fegyelemsértés esetén.
q SZIGORÚ MEGROVÁS Súlyos fegyelemsértés vagy figyelmeztetés után folytatott enyhébb fegyelemsértés esetén.
q TÖRLÉS AZ EGYESÜLETI TAGOK SORÁBÓL. Az Alapszabályban foglalt automatikus törlés esetein kívül, abban az esetben, ha az Alapszabályban vállalt és a SZMSZ-ben szabályozott, a tagsági viszonyt érintő kötelezettségeknek nem tesz eleget felszólításra sem, fegyelmi eljárás eredményeként, az Etikai Bizottság „TÖRLÉS AZ EGYESÜLETI TAGOK SORÁBÓL” határozati javaslatot terjeszt az illetékesek elé. (pl.: kötelezettség elmulasztása, szolgálati jelentési kötelezettség sorozatos elmulasztása)
q KIZÁRÁS. Azt az egyesületi tagot, aki súlyos etikai vétséget követ el, vagy bűntető eljárás eredményeként elmarasztalják, az Etikai Bizottság „ KIZÁRÁS” az egyesületből határozati javaslatot terjeszt az illetékesek elé (pl.: magatartásával súlyosan veszélyezteti társai biztonságát, testi épségét, az egyesület jó hírnevét). Kizárható az a tag is, aki ellen bűntető eljárás folyik.
q KIZÁRÁS ÉS BŰNTETŐ FELJELENTÉS. Abban az esetben, ha magatartásával veszélyezteti társai biztonságát és az együttműködő szervek, szervezetek feladatellátását. (pl.: szolgálati titoksértés)
4.2. Elévülés: Bármely ügy (kivéve a rendőrség által vizsgált ügyeket), az elkövetéstől számított 60 napot követően elévül, azt követően az ügyben etikai eljárást kezdeményezni nem lehet.
4.3. A figyelmeztetés kivételével, az eljárás alá vont, valamint a fegyelmi elmarasztalásban részesült tag, a jogerős ítélettől számított 6 hónapig -valamint az eljárás ideje alatt- soros elismerést, vagy külön jutalmat nem kaphat.
1. POLGÁRŐR ELISMERÉSEK:
|
I. fokozatú arany
|
Elnökség javaslatára
|
BPSZ adományozza
|
+ kiérő oklevél
|
II. fokozatú ezüst
|
Elnökség javaslatára
|
|
|
III. fokozatú bronz
Polgárőr Szolgálati Érem
|
Elnökség javaslatára
|
|
Szolgálati érmek:
|
A DCSPE
|
ADOMÁNYOZZA
|
TAGJAINAK
|
|
Ezüst szolgálati érem
|
Elnökség javaslatára
|
250 óra szolgálat
|
+ kiérő oklevél
DCSPE
|
DCSPE bronz érem
DCSPE ezüst érem
DCSPE arany
DCSPE színarany
Budapest arany
|
Elnökség javaslatára
|
+500 óra szolgálat
+1000 óra szolgálat
+2000 óra szolgálat
+4000 óra szolgálat
+8000 óra szolgálat
|
|
Bronz szolgálati érem
|
Elnökség javaslatára
|
elfogás v. rk. esemény
|
+ kisérő oklevél
|
Ezüst szolgálati érem
|
Elnökség javaslatára
|
|
|
Arany szolgálati érem
|
Elnökség javaslatára
|
|
|
|
|
|
|
elismerő oklevél
|
Elnökség javaslatára
|
|
|
elismerő oklevél
|
Elnökség javaslatára
|
|
|
elismerő oklevél
|
Csoportvezető javaslatára
|
|
„Az Év Csepeli polgárőre”
|
Elismerő oklevél + pénz jutalom
|
Az Elnökség javaslatára
|
Bp. Csepel Önkormányzata adományozza
|
Az elismerések odaítéléséről a felterjesztések és javaslatok alapján az Elnök dönt.
q Aktívan vegyen részt az egyesület munkájában, vállaljon szerepet a mozgalom célkitűzéseinek megvalósításában, a polgárőr szolgálatok teljesítésében;
q tekintse fontos feladatának a szűkebb és tágabb környezetében élők egymás iránti tiszteletre, megbecsülésre ösztönzését, az egymás érdekeit figyelembe vevő korrekt emberi kapcsolatok kialakítását;
q érezzen felelősséget szűkebb és tágabb környezete biztonságáért, nyugalmáért, vállaljon kezdeményező szerepet annak megvalósításában;
q ne valljon magáénak, ne fogadjon el, és ne terjesszen szélsőséges nézeteket, utasítson el bármilyen , a nemzeti kisebbséghez, etnikai hovatartozáshoz, vallási meggyőződéshez, nemhez, fajhoz kapcsolódó diszkriminatív magatartást vagy megnyilvánulást;
q ápolja a polgárőr mozgalomra és az egyesületek életére jellemző bajtársi szellemet, képviselje a közbiztonság érdekeit minden társadalmi fórumon, bajba jutott társainak nyújtson minden törvényes eszközzel segítséget;
q támogassa a közbiztonság fenntartása érdekében hivatásszerűen tevékenykedő állami és önkormányzati szervek munkáját, működjön közre a közösség érdekeit szolgáló kezdeményezések felkarolásában;
q ne képviseljen olyan politikai érdekeket, amelyek a lakosság nyugalmával, a közbiztonság fenntartásával ellentétesek;
q kerüljön minden olyan egyesületi vállalkozást, amely összetéveszthető a vállalkozás keretében foglalkozás szerűen végzett személy- és vagyonvédelmi tevékenységgel;
q vegyen részt a környezetében észlelt, a társadalmi együttélést megzavaró, annak normáiba ütköző magatartásformák, jelenségek megelőzésében, működjön közre azok elhárításában.
A polgárőr a magyar állampolgárt megillető jogosultságok keretében polgárőr szolgálatában és azon kívül egyaránt bűncselekmény elkövetésén tetten ért személyt elfoghat, az intézkedésre jogosult hatóság képviselőjének megérkezéséig a helyszínen visszatarthat.
A polgárőr a jogos védelem és a végszükség jogintézménye alapján mások személyét és vagyonát az adott helyzetnek megfelelő védelemben részesítheti.
A polgárőr a közbiztonság fenntartását hivatásszerűen végző szerv (pl. rendőrség, vám- és pénzügyőrség stb.) tagjának jogszerű intézkedéséhez nyújtott segítsége során és azzal összefüggésben a hivatalos személy támogatójára vonatkozó jogi védelemben részesül.
A polgárőrre vonatkozó jogokat és kötelezettségeket a 2006. évi LII. Törvény a polgárőrségről szabályozza.
A polgárőr köteles a mozgalom célkitűzéseit, az egyesület által felvállalt feladatok megvalósítása érdekében aktív tevékenységet folytatni, a polgárőr szervezetek saját és ideiglenes használatra kapott vagyontárgyait a tőle elvárható gondossággal megóvni, azokat rendeltetésszerűen használni.
Az általa észlelt vagy tudomására jutott bűncselekményekről, vagy a közbiztonságra káros következményekkel fenyegető cselekményekről, az abban eljárni illetékes hatóságot haladéktalanul értesíteni. Felkérésre nyújtson segítséget az eljáró hivatalos szervek munkájához. Havonta két alkalommal polgárőr szolgálatot adni.
A polgárőr szolgálat teljesítése során
q nem állhat alkohol vagy más bódító hatású szer befolyása alatt, szeszes italt nem fogyaszthat
q tanúsítson jogkövető magatartást
q köteles magánál tartani polgárőr igazolványát és a polgárőr szövetséghez tartozást igazoló jelvényt.
A polgárőr soha nem élhet vissza polgárőr szervezethez tartozásával, polgárőr igazolványával, magát nem tüntetheti fel hivatalos személyként, erre hivatkozva hivatalos eljárásra utaló intézkedést nem kezdeményezhet.
A településeken, lakókörnyezetben előforduló bűncselekmények megelőzése (esetleg megszakítása) érdekében a polgárőrök önálló figyelő-jelző szolgálatot teljesítenek.
1. Az álló figyelő-jelző szolgálat célja a lakókörnyezetben, a lakóházak, lakások, gazdasági épületek, gépjármű-tárolóhelyek (parkolók), egyes közintézmények (polgármesteri hivatal, iskola, óvoda, templom, stb.) betöréstől, lopástól, rongálástól, egyéb káreseménytől való megóvása. Ez megvalósítható az érintett létesítményeknek, azok környezetének folyamatos vagy kisebb megszakításokkal történő figyelésével, nemkívánatos jelenségek észlelése esetén az intézkedésre jogosult szervek (rendőrség, tűzoltóság, mentők, stb.) azonnali értesítésével.
2. A mozgó figyelő-jelző szolgálat célja
q A település egészén vagy egy részén a személy – és vagyonbiztonság helyzetének;
q Ismeretlen személyek (pl. házaló kereskedők) mozgásának figyelemmel kísérése;
q A gyermekek biztonságára veszélyt jelentő (pl. kábítószert forgalmazó, beteges hajlamú) személyek távoltartása;
q A közlekedés biztonságára veszélyt jelentő cselekmények, helyzetek (pl. közlekedési jelzőtáblák eltulajdonítása, nehezen áttekinthető vagy célszerűtlen forgalmi rend, nem észlelhető burkolati jelek, sorozatosan súlyos szabálysértést elkövető járművek, stb.) felfedése;
q Illegális szemétlerakó helyeket kialakítók kilétének megállapítása;
q Mezőgazdasági területeken a termény megóvása.
3. A polgárőr tevékenység sajátos formájának lehet tekinteni azokat a tevékenységeket, amelyek bizonyos személyek biztonságának fokozására irányulnak.
Ilyenek lehetnek:
q Pénzt kézbesítő postás (pl. nyugdíjfizetéskor), vagy a díjbeszedő elkísérése;
q Mezőgazdasági őrökkel, természetvédelmi őrökkel, halőrökkel közös figyelő ellenőrző szolgálat teljesítése;
q Körzeti megbízott rendőr vagy rendőrjárőr támogatása intézkedései során, közös szolgálat
4. Rendezvény biztosítás:
Állami, társadalmi ünnepeken, együttműködő partnerek rendezvényein, a rendezvény közbiztonsági, vagyonvédelmi biztosítása.
- Biztosítási tzerv alapján, a felelős vezető utasításai szerint látja el a szolgálatot a polgárőr.
5. Polgárőr propaganda-, SZEM szervező szolgálat:
Az Alapszabályban foglaltaknak megfelelően a bűnmegelőzés érdekében végzett polgárőr tevékenység.
- Szakmai szervezetek által készített bűnmegelőzési munkafüzetek, szóróanyagok terjesztése
- Lakossági fórumokon való részvétel során a Társadalmi Bűnmegelőzés Nemzeti Stratégiájának propagálása, a polgárőr mozgalom népszerűsítése.
- Civil kapcsolatok építése.
6. A polgárőrök közterületen, mezőgazdasági területen feladatukat:
q Legalább ketten együtt,
q A diszpécser-központokkal, ügyeletekkel megfelelő összeköttetési lehetőséggel,
q A polgárőr mozgalomhoz, egyesülethez tartozást jelölő, jól látható jelzés (pl. jelvény, formaruha, formasapka stb.) viselésével, (alkalomhoz illő formaruha, melyet az egyesület vezetése határoz meg)
q A szolgálat kezdetekor a XXI. ker. Rendőrkapitányságon „Szolgálati bejelentővel” a szolgálat kezdetét, szolgálatot adók létszámát beírva, a szolgálat befejezésekor fenti dokumentum 1 példányát az ügyeletes tiszt által az átvételt igazolva, valamint a „Szolgálati jelentés”– ben a szolgálati eseményeket bejegyezve, a megbízott pk.-ok aláírásával ellátva az egyesület elnökéhez 24 órán belül eljuttatva
- látják el.
Az együttműködő rendvédelmi vagy más szervekkel történő egyeztetést követően polgárőr szolgálat a polgárőr jelleg rejtésével is teljesíthető.
|