Dél-Csepel Polgárőr Egyesület
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Kik ezek? Emberek?
 
Események
 
Amit érdemes megnézned
 
Vendégkönyv
 
Számláló
Indulás: 2007-11-05
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Naptár
2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Szolgálati kézikönyv-folytatás

 

101. Elhagyott dolog találása esetén azt a polgárőr lehetőleg tanúk jelenlétében vizsgálja át, és szolgáltassa be az önkormányzat jegyzőjéhez. A beszolgáltatásról készült kétpéldányos jegyzőkönyv egyik példányát a polgárőr kérje el és őrizze meg.
102. Abban az esetben, ha a talált dolog, gyanús csomag, lőfegyver, gáz- és riasztófegyver, légfegyver, ipari robbanóanyag, lőszer, pirotechnikai anyag vagy eszköz, pszichotróp anyag, közbiztonságra veszélyes egyéb tárgy, (illetve gyaníthatóan veszélyes csomag),
a) mozgatásuk, átvizsgálásuk tilos, ezekről értesíteni kell a rendőrséget, és kiérkezésükig őrizni kell a bejelentett tárgyat;
b) ha a talált dolog rendőrség által kibocsátott okmány, hatósági jelzés, ezeket a rendőri szervekhez kell beszolgáltatni. A beszolgáltatásról két példányban jegyzőkönyv készül, melynek egyik példányát a polgárőr kapja.
 
103. Elhagy ott robbanószerkezet, robbanóanyag, sugárzó és mérgező anyag találása esetén, vagy ha feltételezhető, hogy a talált csomag ilyen anyagot vagy szerkezetet tartalmaz, a polgárőr értesítse a rendőrséget (tűzszerészeket). A rendőr (tűzszerész) helyszínre érkezéséig biztosítsa a helyszínt, és gondoskodjon az élet- és vagyonbiztonság megóvásáról.
 
104. Ha a polgárőr közterületen állati tetemet vagy sérült állatot talál, erről értesítse az elszállításra kijelölt szervezetet vagy a helyi önkormányzat jegyzőjét.
 
105. A bűnmegelőzés érdekében a polgárőr szolgálatban alkalmazott képrögzítés során be kell tartani az erre vonatkozó alapvető adatvédelmi szabályokat. A képrögzítő berendezések (fényképezőgép, videokamera) használata során be kell tartania a személyes adatok védelméhez fűződő jogot, az érintett személyiségi jogait. A bűnmegelőzés érdekében történő képrögzítés alkalmazásának jogszabályi lehetőségei:
a) közterületen, nyilvános helyen bárki korlátozás nélkül fényképezhet;
b) nem sért jogszabályt a tárgyakról (pl.: elhagyott vagy közlekedő gépkocsi, hulladéklerakó, megrongált eszköz stb.), utcarészletről, az ott közlekedő tömegről, rendezvény közönségéről, annak mozgásáról, tevékenységéről készített felvétel;
c) a „képmás-jellegű" felvételeket az érintettek hozzájárulása nélkül nyilvánosságra hozni nem szabad (pl.: nem mutathatók meg családtagoknak, barátoknak, nem közölhetők a médiában);
d) a polgárőr által személyéről készített képfelvételek az adott eseményhez kapcsolódóan csak az eljárásra jogosult hatóság részére, annak kifejezett kérésére adhatók át. A képfelvétel bizonyítékként való felhasználása is nyilvánosságra hozásnak minősül, de ez már a hatóság jogköre.
 
106. A polgárőr mozgalom fő iránya a bűnözés elleni fellépés, a bűnmegelőzés, ezen belül különösen a vagyonvédelem, a gyermek- és ifjúságvédelem, a kábítószer fogyasztás visszaszorítása, a közlekedés biztonsága, valamint a környezetvédelem és a katasztrófavédelem társadalmi feladatainak megvalósításában való közreműködés.
107. A polgárőr mozgalom célkitűzéseinek megvalósítása érdekében a polgárőr egyesületek, területi szövetségek tevékenysége kiterjedhet:
a) a polgárőrök közbiztonsági alapképzésére, folyamatos továbbképzésére;
b) rendszeres egyesületi foglalkozások keretében az egyesületi tagok és a lakosság részére közbiztonsági vonatkozású tájékoztató előadások, bemutatók, kiállítások, tanácsadások szervezésére;
c) bűnmegelőzési, közlekedésbiztonsági, természet- és környezetvédelmi, katasztrófavédelmi kiadványok terjesztésére;
d) a közbiztonság, az önkormányzat, a rendőrség megítéléséről lakossági vélemények közvetítésére a helyi önkormányzati és állami szervek fórumain;
e) iskolai bűnmegelőző nevelőmunkában való részvételre;
f) a polgárőrök testedzésének támogatására, a tömegsport népszerűsítésére;
g) az egyesület működési körzetében közbiztonsági célú álló és mozgó figyelő-jelző szolgálat működtetésére;
h) lakókörnyezeti közösségek biztonságát, önvédelmi jellegű együttműködését biztosító mozgalmak (pl.: Szomszédok Egymásért (SZEM) stb.) támogatására;
i) polgári védelmi tevékenységgel összefüggő biztonsági feladatok ellátásában való közreműködésre;
j) a közbiztonságra, a közegészségügyre, a közterületek igénybevételére, a természet- és környezetvédelemre, a katasztrófa elhárításra vonatkozó kedvezőtlen jelenségek feltárására, folyamatos figyelemmel kísérésére;
k) a lakóközösségek által magánerőből létesített vagy más jellegű vagyonvédelmi biztonsági jelzőberendezések diszpécserközpontjainak felügyeletére, szükség esetén az eljárásra jogosult hatóságoknál intézkedések kezdeményezésére
1) intézkedő rendőr, más rendvédelmi szerv tagja vagy közfeladatot ellátó személy részére közvetlen segítségnyújtásra;
m)lakossági vagy más rendezvényeken rendezői feladatok ellátására;
n) katasztrófavédelmi és kárelhárítási munkálatok végzésére.
108. A polgárőr szervezet tevékenységi területeit a helyi lakossági, önkormányzati és rendőrségi igények figyelembevételével a kiválasztott tevékenységi területek feladatainak ellátása érdekében önállóan határozza meg. A kiválasztott tevékenységi területek feladatainak ellátása érdekében a polgárőr szervezet szakcsoportokat, munkabizottságokat, szekciókat (pl.: oktatási, propaganda, médiafelelősi, bűnmegelőzési, ifjúságnevelési, közlekedésbiztonsági, baleset megelőzési, környezetvédelmi, katasztrófavédelmi, ügyelet-felügyeleti, közterületi figyelő-jelző, vagyonvédelmi, gépjármű felderítési, SZEM stb.) hozhat létre.
 
109. A polgárőr mozgalmat az önkéntesség, a törvényesség, az emberi jogok messzemenő tiszteletben tartása, az ellenszolgáltatás nélkül végzett közösségi tevékenység, a bizalomra épülő felelősségvállalás és a politikai semlegesség jellemzi. A polgárőr szervezettel szembeni alapvető követelmények, hogy:
a) tegye lehetővé a közbiztonság megszilárdításáért önként tenni akaró állampolgárok szervezett és célirányos részvételét a bűnözés elleni fellépés, a bűnmegelőzés, a közlekedésbiztonság, a gyermek- és ifjúságvédelem, a kábítószer fogyasztás vissza szorítása, a katasztrófa- és környezetvédelem feladatainak megvalósításában;
b) kapcsolódjon be a célkitűzéseivel azonos tevékenységet végző állami, önkormányzati és más társadalmi szervek, szervezetek munkájának népszerűsítésébe;
c) biztosítson teret az állampolgárok közbiztonsági ismereteinek bővítéséhez;
d) járuljon hozzá a települések (lakókörnyezet) közbiztonságának fenntartásához, a polgárok személy- és vagyonbiztonságát veszélyeztető cselekmények, események megelőzéséhez, ezáltal szubjektív biztonságérzetük javításához;
e) képviselje az állampolgárok legszélesebb rétegeit a helyi, területi önkormányzati, rendőrségi, bűnmegelőzési és társadalmi bizottságokban;
f) érdekképviseleti tevékenységével, valamint tagjai és a lakosság mozgósításával segítse elő a helyi önkormányzat feladatkörébe tartozó, a közbiztonság javítására irányuló törekvéseket;
g) az állampolgárokat megillető jogi lehetőségek lehető legszélesebb kihasználásával nyújtson segítséget a közbiztonság fenntartásával, javításával hivatásszerűen foglalkozó szervek munkájához.
110. A polgárőr szervezet határolódjon el az erőszak, az önbíráskodás, a másokat sértő provokatív magatartás, a felfegyverkezés, a félkatonai jellegű szervezeti és működési struktúrák, a politikai érdekeket szolgáló megnyilvánulások minden formájától.
111. Polgárőr lehet minden büntetlen előéletű magyar vagy Magyarországon letelepedett, illetve magyarországi tartózkodási engedéllyel rendelkező nem magyar állampolgár, aki:
a) a mozgalom célkitűzéseivel egyetért,
b) azok megvalósítása érdekében önként, díjazás nélkül, szabadidejében tenni kíván,
c) a polgárőr egyesület felveszi tagjai közé, és sikeres polgárőr alapismereti vizsgát tett.
112. A polgárőr szervezet számára jelentős erkölcsi támogatást nyújtó jogi vagy természetes személyek a közgyűlés döntése alapján a polgárőr mozgalom (egyesület, szervezet) pártoló tagja címet nyerhetik el. A pártoló tagságot a szervezet oklevéllel ismeri el. A polgárőr szervezet a polgárőr mozgalom érdekében kifejtett tevékenysége, közéleti szereplése alapján tiszteletbeli tag címet adományozhat.
113. A polgárőr:
a) aktívan vegyen részt egyesületének munkájában, vállaljon szerepet a mozgalom célkitűzéseinek megvalósításában, a polgárőr szolgálatok teljesítésében;
b) tekintse fontos feladatának a szűkebb és tágabb környezetében élők egymás iránti tiszteletre, megbecsülésre ösztönzését, az egymás érdekeit figyelembe vevő korrekt emberi kapcsolatok kialakítását;
c) erezzen felelősséget szűkebb és tágabb környezete biztonságáért, nyugalmáért, vállaljon kezdeményező szerepet annak megvalósításában;
d) ne valljon magáénak, ne fogadjon el, és ne terjesszen szélsőséges nézeteket, utasítson el bármilyen, a nemzeti kisebbséghez vagy etnikai hovatartozáshoz, vallási meggyőződéshez, nemhez, fajhoz kapcsolódó diszkriminatív magatartást vagy megnyilvánulást;
e) ápolja a polgárőr mozgalomra, egyesületek életére jellemző bajtársi szellemet, képviselje a közbiztonság érdekeit minden társadalmi fórumon, bajbajutott társainak nyújtson minden törvényes eszközzel segítséget;
f) támogassa a közbiztonság fenntartása érdekében hivatásszerűen tevékenykedő állami és önkormányzati szervek munkáját, működjön közre a közösség érdekeit szolgáló kezdeményezések felkarolásában;
g) ne képviseljen olyan nézeteket, eszméket, amelyek a lakosság nyugalmával, a közbiztonság fenntartásával ellentétesek;
h) vegyen részt a környezetében észlelt, a társadalmi együttélést megzavaró, annak normáiba ütköző magatartásformák, jelenségek megelőzésében, működjön közre azok elhárításában. A fenti előírások ismételt szándékos vagy gondatlan megszegését a polgárőr egyesület belső szabályzata etikai vétségnek minősítheti.
114. A polgárőr a magyar állampolgárt megillető jogok, és kötelezettségek keretében végzi önkéntes bűnmegelőzési szolgálatát. A polgárőrnek joga:
a) bűncselekményen tetten ért személyt elfogni, és az intézkedésre jogosult hatóság képviselőinek megérkezéséig a helyszínen visszatartani;
b) a jogos védelmi és végszükségi helyzetben saját és mások személyét, vagyonát az adott helyzetnek megfelelően megvédeni.
115. A polgárőr:
a) a hivatalos személy támogatójára vonatkozó jogi védelemben részesül, amikor a közbiztonság fenntartását végző rendvédelmi szerv tagjának jogszerű intézkedéséhez nyújt segítséget;
b) közfeladatot ellátó személyre vonatkozó jogi védelemben részesül, amikor a rendőrséggel kötött együttműködési megállapodás alapján közfeladatnak minősülő tevékenységet folytat.
116. A polgárőr köteles az alábbiaknak eleget tenni:
a) a polgárőr mozgalom célkitűzései, az egyesület által felvállalt feladatok megvalósítása érdekében aktív tevékenységet folytatni;
b) a polgárőr szervezet saját és ideiglenes használatra kapott vagyontárgyait a tőle elvárható gondossággal megóvni, azokat rendeltetésszerűen használni;
c) az általa észlelt vagy tudomására jutott bűncselekményekről, valamint a közbiztonságra káros következményekkel fenyegető cselekményekről az abban eljárni illetékes hatóságot haladéktalanul értesíteni;
d) felkérésre segítséget nyújtani az eljáró hivatalos szervek munkájához;
e) a rendvédelmi vagy más szervekkel történő együttműködés során tudomására jutott állami, szolgálati és üzleti titkot megőrizni.
 
117. A polgárőr egyesületbejelentkező (polgárőr jelölt) alapismereti képzésen köteles részt venni, majd bizottság előtt letett sikeres alapismereti vizsgát követően nyerheti el a polgárőr címet, veheti át az OPSZ polgárőr igazolványát és láthat el önállóan polgárőr szolgálatot.
118. A polgárőr alapismereti képzés keretében szervezett tanfolyam alatt a polgárőr jelöltek megismerkednek:
a) a Ptv. rendelkezéseivel a közbiztonság érdekében elvárt állampolgári jogokkal és kötelezettségekkel;
b) a Polgárőrség Szolgálati Kézikönyvével;
c) a közbiztonság, közrend fogalmával, tartalmával;
d) az általános és az egyesület működési területének közbiztonsági helyzetével;
e) az állampolgárok biztonsága érdekében hivatásszerűen dolgozó rendvédelmi és más szervek felépítésével, jogállásával, kötelezettségeivel, működési rendjével;
f) a polgárőr mozgalom célkitűzéseivel;
g) a polgárőr tevékenység tartalmával, feladataival, etikai szabályokkal;
h) a különböző szakfeladatok (pl.: bűnmegelőzési, közlekedési, ifjúságvédelmi, propaganda
stb.) sajátosságaival, eljárási szabályaival, módszereivel.
119. Az alapismereti képzés tematikáját az OPSZ elnöksége határozza meg. A tanfolyamokat a polgárőr egyesületek szervezik, és a területi szövetségek felügyelik. A tanfolyam sikeres elvégzését az egyesület tagjaiból választott bizottság a polgárőr jelölt sikeres szóbeli vizsgáját követően oklevéllel ismeri el.
120. A polgárőr továbbképzés a polgárőr mozgalom egészének tapasztalatain alapuló képzési forma, amely 3 évenként az ismeretek felfrissítését, bővítését szolgálja. A továbbképzés keretében történhet az egyes szakfeladatokra (pl.: bűnmegelőzési, információ- és médiafelelősi, közlekedésbiztonsági stb.) való konkrét, részletes felkészítés is. A továbbképzést az egyesületekkel történő egyeztetést követően, az OPSZ Elnöksége ajánlásainak figyelembevételével, az együttműködő szervek bevonásával a területi szövetségek szervezik és vezetik.
121. A polgárőr vezetőképzés megszervezése és lebonyolítása az országos szövetség feladata.
Az egyesületek és a területi szövetségek tisztségviselőinek 3 évenkénti felkészítését szolgálja:
 
a) az egyesületek, szövetségek működtetésére;
b) a polgárőr tevékenység egységes szemléletének és munkamódszereinek kialakítására, fejlesztésére;
c) a mozgalom tapasztalatainak feldolgozására, területi és helyi hasznosítására;
d) a polgárőr képzés és továbbképzés feladatainak ellátására.
 
122. A polgárőr mozgalom népszerűsítése, eredményeinek ismertetése, a nyilvánosságbiztosítása érdekében a polgárőr szervezetek:
a) kiadványokat készíthetnek;
b) újságot, folyóiratot indíthatnak;
c) kezdeményezhetik az írott és elektronikus sajtóban a rendszeres megjelenésüket;
d) nyilvános rendezvényeket szervezhetnek;
e) időszakonként működésükről tájékoztatókat készíthetnek az önkormányzatok, a rendvédelmi szervek részére.
123. A szövetségek tagegyesületeik, tagjaik részére a szövetségi élethez szükséges információk rendelkezésre bocsátása, a mozgalom tapasztalatainak széleskörű megismertetése, a polgárőr feladatok ellátásához ajánlások vagy kötelező érvényű előírások közzététele érdekében körleveleket, tájékoztatót, hírlevelet bocsáthatnak ki.
124. A polgárőr egyesület (a megyei és budapesti szövetségek) a területén végzendő polgárőr tevékenységet, annak területei szerint, előre éves munkatervbe rögzítse. A munkaterv tartalmazza a polgárőr mozgalom célkitűzéseinek megvalósítása érdekében végrehajtandó feladatokat, azok felelőseit, a határidőket, valamint a rendezvények tervét. A munkaterv egy példányát tájékoztatás érdekében a területi szövetség részére meg kell küldeni.
125. A polgárőrök szolgálatát név szerint, a feladatok, a hely és az időpontok feltüntetésével hetente, kéthetente vagy havonta előre kell tervezni, és az egyesület szolgálatáért felelős megbízottjának kell hitelesítenie. A szolgálat-tervezet ugyanakkor folyamatosan vezethető, a szükségnek és az igényeknek megfelelően bármikor kiegészíthető vagy módosítható úgy, hogy abban a tervezett szolgálat minden esetben előre rögzítésre kerüljön.
126. A végrehajtott polgárőr szolgálatot a név, hely, idő, feladat, eredmények feltüntetésével külön nyilván kell tartani. A nyilvántartó könyvet (lapot) az egyesület ügykezelési rendje szerint az utolsó bejegyzés időpontjától számított 5 évig meg kell őrizni.
127. A polgárőr egyesület az elvégzett munkájáról évente beszámolót készít, amelyben tájékoztatást ad taglétszámának alakulásáról, tevékenységi területei szerint a teljesített polgárőr szolgálatról (önállóan, más szerv tagjaival hány esetben, hány fővel, milyen szolgálatot láttak el és milyen eredményeket értek el), a bűnmegelőzési, tájékoztató propaganda munkáról, a rendezvényekről és a gazdálkodásról. Az éves beszámolót a területileg illetékes önkormányzat, a helyi rendőri szerv és a területi szövetség részére meg kell küldeni.
 
128. A Polgárőrség Szolgálati Kézikönyvének használata során az egyes nem részletezett kérdésekben a Polgári Törvénykönyv, az Egyesülési Jogról és a Polgárőrségről szóló törvények, továbbá a Büntető Törvénykönyv és a Büntetőeljárásról szóló törvény, valamint a Közhasznú Szervezetekről szóló törvény egyes rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
129. A Kézikönyvet együtt kell kezelni az OPSZ Alapszabályával, az OPSZ Szervezeti és Működési Szabályzatával, továbbá az OPSZ Etikai Szabályzatával.
130. A Kézikönyvben foglaltak oktatását minden szervezet és egyesület a hatályba lépés előtt szervezze meg és soron kívül hajtsa végre.
131. A Kézikönyvben közzétett Szolgálati Szabályzat 2007. január 1.-én lép hatályba.
 
Budapest, 2006. szeptember 1.
 
Dr. Túrós András
OPSZ elnök
 
 
 
2006. évi LIL törvény a polgárőrségről*
 
Az Országgyűlés elismeri az állampolgárok önszerveződésének eredményeként megalakult polgárőrség tevékenységét és méltányolja, hogy a polgárőrség támogatja a helyi önkormányzatokat és a helyi, területi rendvédelmi szerveket a közbiztonság helyi feladatainak végrehajtásában. Az Országgyűlés az ország közrendje, közbiztonsága és államhatárának rendje fenntartásának segítése, az állampolgárok személyét és a vagyoni javakat fenyegető bűncselekmények, katasztrófa-, illetve veszélyhelyzetek megelőzése és következményeinek elhárítása, a környezet és a természet védelme, valamint az ez irányú közfeladatok ellátásához szükséges szervezetek és az abban közreműködő személyek jogállásának meghatározása érdekében a következő törvényt alkotja:
1. § (1) A polgárőrség e törvény alkalmazásában az ország közrendje és közbiztonsága fenntartásának segítésében, a határőrizetben, a környezet- és természetvédelemben, a veszélyhelyzetek megelőzésében és kezelésében, a társadalmi bűnmegelőzésben való lakossági részvételben, illetve az önkormányzatok és a lakosság közötti bizalom erősítésében, továbbá a helyi közbiztonság közösségi védelme érdekében a lakosok közösségei által meghatározott feladatok ellátásában közreműködő, az egyesülési jog alapján létrejött társadalmi szervezet, illetve ilyen szervezetek szövetsége.
(2) A polgárőr e törvény alkalmazásában a helyi polgárőr szervezet tagja, a Büntető Törvénykönyvben meghatározottak szerint közfeladatot ellátó személy, aki önként vállalja a polgárőrség tevékenységében való közreműködést.
2. § (1) A polgárőrség tevékenysége során kölcsönösen együttműködik a helyi önkormányzatokkal,
az állami és önkormányzati szervezetekkel, a rendőrség, a határőrség, a katasztrófavédelem, illetve a vám- és pénzügyőrség szerveivel, a környezet- és természetvédelmi szervezetekkel, a hivatásos önkormányzati és az önkéntes tűzoltóságokkal, a mezei- és természetvédelmi őrszolgálattal, valamint a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamarával. Az együttműködés különösen
a tevékenységek közös ellátását, a szakmai tevékenység segítését, a kölcsönös tájékoztatást, a tevékenység összehangolását, valamint a képzési programokban való részvétel elősegítését jelenti.
(2) Az együttműködő szervekkel történő közös feladat vagy szolgálatellátás esetén a polgárőr tevékenysége különösen a felvilágosításra, tájékoztatásra, meghatározott eseményen részvételre, helyszínen való tartózkodásra, ott a rend fenntartásában való közreműködésre, objektum, közterület vagy esemény megfigyelésére, továbbá az eljáró szerv tevékenységének támogatására és segítésére terjedhet ki. (3) Az együttműködés tartalmi elemeit, a közös feladatok ellátásának rendjét a felek írásbeli együttműködési megállapodásban rögzíthetik.
3. § (1) A polgárőrség és a polgárőrök tevékenységük ellátása során hatósági jogkörrel nem rendelkeznek, kényszerítő eszközt nem alkalmazhatnak.
(2) A polgárőr által tevékenysége során viselt formaruha a Magyar Honvédség, a rendvédelmi szervek vagy más hatóság tagjainak egyenruhájához való hasonlósága miatt megtévesztésre nem lehet alkalmas. A polgárőr hatósági jellegre utaló, megtévesztésre alkalmas egyéb jelzést vagy címet, rangjelzést nem használhat, illetve gépjárművén csak a polgárőrség feliratot helyezheti el.
(3) A polgárőr tevékenysége során nem tarthat magánál közbiztonságra különösen veszélyes eszközt, és nem viselhet lőfegyvert.
(4) A polgárőr tevékenysége során megkülönböztető mellényt köteles viselni, amely jól látható Polgárőrség felirattal van ellátva.
4. § A polgárőr tevékenysége során jogosult a szabálysértés, bűncselekmény elkövetésén tetten ért személyt a cselekmény abbahagyására felszólítani, a cselekmény folytatását megakadályozni, az elkövetőt visszatartani. Köteles azonban az elfogott személyt haladéktalanul a büntetőeljárásról szóló törvény szerint eljárni jogosult nyomozó hatóságnak átadni, ha erre nincs módja, e szervet nyomban értesíteni.
5. § A polgárőr a tevékenysége során birtokába jutott személyes adatok megismerése és adatkezelése tekintetében a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény rendelkezései szerint köteles eljárni.
6. § (1) A polgárőrszervezetek szövetségének tevékenységét a központi költségvetés az éves költségvetési törvényben meghatározottak szerint támogatja, feltéve, hogy a polgárőrség legalább három feladatot ellát a következők közül:
a) a közrend, a közbiztonság védelmében, az államhatár őrzésében és rendjének fenntartásában, a katasztrófa- és veszélyhelyzet, továbbá a környezet veszélyeztetettségének, károsításának, rongálásának megelőzésében és el hárításában, következményeinek felszámolásában való közreműködés;
b) a bűn- és baleset-megelőzési, az áldozatvédelmi, a közlekedésbiztonsági és a környezetvédelmi tevékenység támogatása, a lakosság és az önkormányzatok közötti kapcsolat erősítése;
c) a rendőrségről szóló törvény alapján a rendőrkapitányok, a megyék (főváros) tekintetében a rendőrfőkapitány és az illetékességi területen működő önkormányzatok által létrehozott bűnmegelőzési és közbiztonsági bizottság munkájában való részvétel
d) folyamatos kapcsolattartás a 2. § (1) bekezdésében felsorolt együttműködő helyi, területi és országos hatáskörű szervekkel, kölcsönös segítségnyújtás egymásnak a feladatok ellátásában;
e) közreműködés a bűncselekmények megelőzésében és felderítésében, eltűnt személyek felkutatásában;
f) önálló, illetve közös szolgálat vagy feladat teljesítésével való részvétel a 2. §
(1) bekezdése szerinti együttműködő szervek szakmai tevékenységének segítésében;
g) közreműködés a lakosok személyének és javainak védelmében, az állami és önkormányzati vagyon megóvásában.
(2) A polgárőrség szervezetének nyújtott központi költségvetési támogatást az éves
költségvetési törvény Belügyminisztérium fejezetében kell tervezni.
(3) A polgárőrség tagjai a részükre biztosított eszközöket a rendeltetésüknek és céljuknak megfelelően a feladataik ellátásához használják.
(4) Az együttműködő szervek, különösen az önkormányzatok, a rendvédelmi, a környezet- és természetvédelmi szervek a polgárőrség működését és tevékenységét lehetőség szerint anyagi források biztosításával, technikai és egyéb eszközök átadásával vagy más módon támogathatják.
7. § Július első szombatja országos polgárőrnap.
8. § E törvény a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.
 
 
Sólyom László s. k.,                                                                                                          Dr. Szili Katalin
köztársasági elnök                                                                                                Az Országgyűlés elnöke
 
*A törvényt az Országgyűlés a 2006. február 13-i ülésnapján fogadta el.
 
 
 
TARTALOMJEGYZÉK
 
 
 
 
1. számú melléklet
POLGÁRŐR SZOLGÁLATI JELVÉNY
A polgárőr szolgálati jelvény leírása:
Mérete: 50 x 60 mm
Formája: a Kossuth címer pajzsával megegyező      forma        
A szolgálati jelvényt a polgárőrnek szolgálati
tevékenysége során formaruhája felső részén a baloldalon lévő POLGÁRŐRSÉG felirat alatt kell viselnIE.
Az OPSZ elnökségének döntése értelmében a területenkénti számtartományok az alábbiak:
OPSZ:                                                                   000001-000300
Budapest:                                                             000301-020000
Bács-Kiskun megye:                                          020001-030000
Baranya megye:                                                  030001-040000
Békés megye:                                                     040001-050000
Borsod-Abaúj-Zemplén megye:  050001-070000
Csongrád megye:                         070001-080000
Fejér megye:                                080001-090000
Győr-Moson-Sopron megye:       090001-100000
Hajdú-Bihar megye:                    100001-110000
Heves megye:                              110001-120000
Jász-Nagykun-Szolnok megye:   120001-130000
Komárom-Esztergom megye:      130001-140000
Nógrád megye:                             140001-150000
Pest megye:                                  150001-170000
Somogy megye:                           170001-180000
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye: 180001-200000
Tolna megye:                               200001-210000
Vas megye:                                  210001-220000
Veszprém megye:                        220001-230000
Zala megye:                                 230001-240000
 
Alapszín: világoskék, széleken aranyszínű keretben,- középső részén: a polgárőrség emblémája van elhelyezve,- alsó részén: középen keresztben nemzeti színű szalagsáv és alatta pedig hatjegyű azonosító szám található.
 
A polgárőrség formaruhája a magyar honvédség, a rendvédelmi szervek vagy más hatóság tagjainak egyenruhájához való hasonlósága miatt megtévesztésre nem lehet alkalmas. Az egyes formaruhákon hatósági jellegre utaló, megtévesztésre alkalmas egyéb jelzést vagy címet, rangjelzést nem szabad használni. A felső ruházatokon elöl a bal mell közepén és a hátsó részén, középen kell elhelyezni a POLGÁRŐRSÉG feliratot. A baseball sapkán szintén a POLGÁRŐRSÉG feliratot elöl, középen kell elhelyezni. A polgárőrség emblémája a ruházat bal, felső új részén helyezhető el, ujjatlan ruházati cikk esetében jobboldalt mell középen.
A polgárőrség formaruhái a mellékeltek lehetnek.
 
2. számú melléklet
A POLGÁRŐRSÉG FORMARUHÁI
Tavaszi-őszi sötétkék színű dzseki POLGÁRŐRSÉG felirattal, emblémával
 
Kék mellény POLGÁRŐRSÉG felirattal, emblémával
Fehér póló POLGÁRŐRSÉG felirattal
Ing (rövid- vagy hosszú ujjú, fehér vagy világoskék szín ű) POLGÁRŐRSÉG felirattal és
emblémával ellátva, baseballsapka POLGÁRŐRSÉG felirattal
Láthatósági mellény, sárga színű, elől és hátul két fényvisszaverő csíkkal és POLGÁRŐRSÉG
felirattal ellátva
Téli sötétkék színű dzseki POLGÁRŐRSÉG felirattal, emblémával
 
 
 
3. számú melléklet
A POLGÁRŐRSÉG GÉPJÁRMŰVEIN FELIRATOK, EMBLÉMÁK
ELHELYEZÉSÉNEK RENDJE
A polgárőrségről szóló 2006. évi LII. törvény 3. §. (2) bekezdésben meghatározottak alapján a polgárőr hatósági jellegre utaló, megtévesztésre alkalmas egyéb jelzést, vagy címet, rangjelzést nem használhat, illetve gépjárművén csak a polgárőrség feliratot helyezheti el.
A polgárőr szolgálatra használt gépjárműveken a polgárőrséghez tartozást szimbolizáló jelöléseket az alábbiak szerint kell elhelyezni:
A gépjármű oldalán (az ajtó középmagasságában) és a motorháztetőn a „POLGÁRŐRSÉG" feliratot matrica vagy festés segítségével
 
A gépjármű jobb- és baloldali első ajtaján középen a „POLGÁRŐRSÉG" feliratot és az OPSZ vagy a polgárőr egyesület emblémáját
A gépjármű tetején keresztben „POLGÁRŐRSÉG" feliratú, folyamatosan fehér fényt adó lámpatestet, fényhidat.
 
 %
 
 
Dokumentumok
 
OPSZ Tananyag
 
Elnökségi beszámolók
 
Közhasznú Jelentések
 
Képtár
 
Rólunk írták
 
Csepp TV rólunk
 
Csak mesélek
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?